Sylwetka, postawa, czyli zarys ciała, jest wyrazem stanu fizycznego i psychicznego, jest obrazem zdrowia. Prawidłowa postawa daje ładny zarys ciała, daje odczucie piękna i harmonii. Sylwetka człowieka według M. Kutzner- Kozińskiej „to swobodny układ ciała w pozycji stojącej – sposób „trzymania się’’ osobnika’’. Jest to także nawyk ruchowy, który zależy od budowy ciała, sprawności funkcjonowania jego narządów i układów, a także działalności człowieka – charakteru jego pracy. W poszczególnych okresach życia różne czynniki mają wpływ na zmiany postawy ciała. W okresie przedszkolnym /4 – 6 lat/ postawa dziecka wykazuje tendencję do zwiększania przodopochylenia miednicy i pogłębiania przodowygięcia kręgosłupa /lordoza lędźwiowa/ z jednoczesnym zmniejszaniem się uwypuklenia brzucha. Zaczyna się zaznaczać kifoza piersiowa. Pod koniec wieku przedszkolnego a nawet wcześniej przepada pierwszy krytyczny okres, w którym pojawiają się wady postawy . M. Kutzner- Kozińska wymienia następujące objawy które powinny zaniepokoić rodziców i nauczyciela przedszkola, a są to: „znaczne uwypuklenie brzucha, zaokrąglenie pleców, odstawanie łopatek, wysunięcie barków i głowy ku przodowi’’. Oprócz tych wad u dzieci w wieku przedszkolnym pojawia się płaskostopie z jednoczesnym niewłaściwym ustawieniem tylnej części stopy, zwanym koślowością., oraz wady statyczne kończyn : kolana koślawe ><, lub kolana szpotawe ( ). Ciągnie to za sobą obniżoną sprawność nóg , powoduje ich szybkie zmęczenie . Następstwo tego niedostosowania odbija się nie tylko na samych stopach, ale i stawach kolanowych, biodrowym, a nawet na kręgosłupie . Powstawanie tych wad związane jest ze zmianą trybu życia dzieci – kilku godzinne przebywanie w pozycji siedzącej /nauka, telewizor, komputer/, a mała ilość ruchu /gimnastyka, pływanie, jazda na rowerze/ , oraz niedopasowanie krzesełka i stołu do wysokości dziecka. Dlatego obecnie tak ważna rolę odgrywa wychowanie fizyczne wśród małych dzieci. Jeżeli państwo zaobserwowali w budowie ciała waszego dziecka wymienione powyżej objawy, lub wasze dziecko zostało zakwalifikowane podczas badań bilansowych do X GRUPY DYSPANSERYJNEJ , możecie zapisać dziecko na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Gimnastyka ta odbywać się będzie dwa razy w tygodniu, w czasie pobytu dziecka w przedszkolu. Według M. Kutzner- Kozińskiej wychowanie fizyczne spełnia następujące funkcje: „stymulacyjną, adaptacyjną, kompensacyjną oraz kompensacyjną’’. Zgodnie z określeniem M. Demela „ kompensacja stanowi zorganizowany system bodźców dopełniających oraz antybodźców mających wyrównywać i równoważyć ślepe działanie hiperadaptacji.” Czyli polega na czujnym regulowaniu strumienia bodźców , wyrównywanie ich bilansu. Kompensacja obejmuje zakres działań profilaktycznych, uprzedzających odchylenia od normy czy też zaburzenia rozwojowe. Korekcja natomiast dotyczy przeciwdziałania odchyleniom już zaistniałym. Prowadzona gimnastyka z waszymi dziećmi będzie miała za cel: 1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile jest to możliwe , do stanu prawidłowego. 2. Niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu. 3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznawanego za prawidłowy. Pracując z waszymi dziećmi w przedszkolu będę starała się realizować następujące zadania: 1. wyrobić u dziecka nawyk prawidłowej postawy ciała. 2. wytworzyć silna i wytrzymałą stabilizację mięśniowo – więzadłową kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej. 3. przekazywać wiedzę i umiejętności dotyczące spraw zdrowia dziecka związanych z wadą. 4. wdrożyć do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka. Uważam , że należy zadbać o prawidłową postawę ciała waszych dzieci , już w tym czasie , aby zapobiec poważnym dolegliwościom w wieku późniejszym. Przedstawiam państwu „ Kodeks Pozytywnych Zachowań’’, które ustrzegą wasze dziecko przed powstawaniem wad postawy i stóp. / kodeks otrzymują rodzice na koniec spotkania/.
KODEKS POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
· Zajęcia sportowe – najlepsze i najbezpieczniejsze dla kręgosłupa jest pływanie. · Biurko z lekko pochylonym blatem oraz krzesło z wygodnym, wysokim oparciem i regulowaną wysokością. · Plecak z usztywnionym tyłem i szerokimi szelkami. · Dieta bogata w wapń i witaminę D. · Materac do spania nie za miękki, równy; poduszka niewielka. · Ograniczenie oglądania telewizji. · Wygodne buty.
Literatura : 1.M. Kutzner- Kozińska, K. Wlaźnik, Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-7-letnich, Warszawa 1988 2.M. Kotecka – Noceń, H. Płukarz, Stopu płaskie u dzieci. Gimnastyka lecznicza, Warszawa 1986 3.M. Demel, Cele i zadania wychowania fizycznego, w Metodyka wychowania fizycznego w klasachV-VIII, red. J.Kutzner, Warszawa 1970 r.
Opracowała Agata Misiąg
|